Pierwsze wrażenie, marka osobista i autoprezentacja w poszukiwaniu pracy, czyli jak Cię widzą tak Cię piszą…

projekt praca czyli Twój sukces w rozwoju zawodowym

 

Kiedy rozpoczynasz poszukiwanie pracy i oczywiście masz już ustalony swój plan działania klik, pierwsza myśl która przychodzi, dotycząca tego, od czego zacząć?, to CV i tzw. Pierwsze wrażenie u pracodawcy/rekrutera.

Kiedy robimy tzw. Pierwsze wrażenie?
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej? – błędna odpowiedź!
Pierwsze wrażenie robimy już podczas czytania naszej aplikacji a także… na portalach społecznościowych – jeżeli masz na nich swój profil!
W dobie internetu rekruter „wygogluje” sobie Twój profil już wszędzie: Facebook, NK, Instagram, Twitter, Linkendin, Goldenline czy  Snapchat i wiele innych.
Pytanie: Jakie informacje umieszczasz jako ogólnodostępne?

Jeżeli jesteś zarejestrowany na którymś z tych portali i poszukujesz pracy, przejrzyj informacje które udostępniasz, gdyż  rekruter może je przeglądać. A więc:

1.      Przejrzyj swój profil pod kątem zawodowym;
2.      Jeżeli udostępniasz mema o znaczeniu politycznym, religijnym, wulgarnym itp., zastanów się komu je pokazujesz – „pogrzeb”: w opcjach prywatności by wszelkie zdjęcia, grafiki czy teksty niekoniecznie potwierdzający Twój wizerunek  jako wzorowego pracownika nie udostępniać publicznie, zostaw je tylko dla znajomych;
3.      Udostępniaj tylko informacje dotyczące Twojej branży – oczywiście w aspekcie pozytywnym;
4.      Jeżeli prowadzisz bloga, stronę, udzielasz się w grupach branżowych – pochwal się tym, a nawet informuj w tych grupach, iż poszukujesz pracy;
5.      Polecam założenie profilu na Linkendin lub Goldenline lub tu i tu. To portale typowo zawodowe, gdzie HRowcy poszukują kandydatów do pracy, nawet jeśli Ty aktualnie nie szukasz.
Warto zadbać o swój wizerunek o tzw. markę osobistą.

Jak Cię widzą tak Cię piszą, jak się prezentujesz pracodawcy, czy wystawią Ci referencje? Co myśli o Tobie potencjalny klient?

Warto pomyśleć o sobie jako o marce – to ostatnio bardzo popularne pojęcie.
Zazwyczaj mówi się o wypromowaniu posiadanej już marki, wypromowaniu samego siebie czyli o działaniach de facto marketingowych. O swoją markę powinni zatroszczyć się nie tylko pracujący na własny rachunek (przedsiębiorcy, freelancerzy), ale także osoby poszukujące pracy etatowej. Fachowiec, który potrafi udowodnić, że jest w stanie rozwiązać konkretne problemy w firmie, może liczyć na etat.
Budując swoja osobistą markę należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
– Kim jestem i do czego dążę?
– Co robię (jakie problemy rozwiązuję), a czego nie robię?
– Co mnie wyróżnia, jakie są moje cechy unikalne?
– Kto jest/będzie moim klientem/odbiorcą?
No dobra, udało nam się zadbać o dobre pierwsze wrażenie, zaproszono nas na rozmowę kwalifikacyjną teraz czas na autoprezentację.

Autoprezentacja czyli sposób, w jaki każdy człowiek poprzez swoje wypowiedzi, zachowania i sygnały niewerbalne komunikuje na zewnątrz kim jest, albo za kogo chciałby być uważany. Zachowania takie nie muszą być udawane czy nieautentyczne, ani też znacząco rozbieżne z osobowością danej osoby – autoprezentacja to nic innego, jak takie przedstawienie siebie, jakiego oczekują inni. To jedna z technik wywierania wpływu.

Najważniejsze zasady, którymi rządzi się sztuka autoprezentacji dotyczą umiejętności sterowania emocjami odbiorcy, od którego zależy decyzja:
§  Pierwszą zasadą jest wykorzystanie wszystkich sytuacji, które mogą pomóc w zdobyciu zaufania odbiorcy. Dotyczy to takich okoliczności, w których można wykazać się swoimi kompetencjami i takimi cechami charakteru, które są w danej sytuacji pożądane.
§  Drugą, równie ważną zasadą jest podawanie wyłącznie prawdziwych informacji,
ponieważ pozwala to na poprawne i bezpieczne relacje z ludźmi. Lepiej podać mniej informacji, ale za to konkretnych, czy takich dzięki którym można osiągnąć mniejsze, ale pewne efekty niż podać informacje, które w konsekwencji negatywnie wpłyną na wizerunek danej osoby. Najgorsze co może być, to podanie fałszywych wiadomość. Pracodawca nigdy już nam nie zaufa.
  • Bardzo ważna jest nasza motywacja, zaangażowanie i wewnętrzna determinacja, a także pamiętaj o panowaniu nad emocjami, twórczym myśleniu, ekspresji, entuzjazmie, wiedzy i doświadczeniu.
Słowa mają wiele znaczeń – precyzja w ich używaniu prowadzi do doskonałości w działaniu.
A jak u Ciebie z tym wizerunkiem, pierwszym wrażeniem i autoprezentacją? Podziel się swoimi doświadczeniami 🙂

 

Za tydzień  opowiem Ci o aplikacji 🙂
 
====================================================
Uważasz że jest to wartościowy wpis? Udostępnij go dalej – będzie mi niezmiernie miło, gdy skorzysta z niego więcej osób
Podobał Ci się tekst?

26 thoughts on “Pierwsze wrażenie, marka osobista i autoprezentacja w poszukiwaniu pracy, czyli jak Cię widzą tak Cię piszą…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *