Copywriter, czyli zarabianie przez pisanie

A może będę pisać i w ten sposób zarabiać na życie? Wydaje się proste, prawda? Jednak nie zawsze tak jest. Żeby zdobyć zainteresowanie odbiorców, trzeba umieć pisać, zaciekawić, wręcz czasami intrygować czytelników…

To nie jest takie proste, jednak podobno można się tego nauczyć. Warto więc „szlifować swój warsztat”.

Szczerze mówiąc mało znam blogerów, copywriterów, którzy to potrafią, nie zamykając się w jednej branży. Liczy się lekkość pióra i dobór słów. Jednym z nich jest Maciej Wojtas, który przedstawi i omówi zawód: Copywriter

 

 

copywriter

 

Opis i charakterystyka zawodu: Copywriter

 

Na czym polega zawód copywritera? Najkrócej rzecz ujmując, na skutecznym przekonywaniu innych ludzi do swoich racji. Jak wygląda to w praktyce? Tworzę artykuły na najprzeróżniejsze tematy, slogany reklamowe, opisy produktów dla sklepów internetowych, scenariusze spotów radiowych, posty na Facebooka, wiersze, piosenki, bajki, teksty dla lektorów filmowych, prezentacje, przemówienia, a nawet… dyktanda. Jednym słowem wszystko, co tylko da się zrobić z polskich liter. Generalnie piszę na potrzeby Internetu. To właśnie dzięki rozwojowi tego medium, copywriting stał się dziś czymś więcej niż tylko niszowym zajęciem dla wybrańców.

Jestem też freelancerem, czyli wolnym strzelcem. Mówiąc inaczej, człowiekiem do wynajęcia. To forma działalności jest bardzo popularna w branży kreatywnej (na przykład wśród copywriterów, grafików itp.).

 

Ukończenie jakiej szkoły jest wymagane?

 

To jest właśnie najlepsze. To ta informacja sprawia, że copywriterów przybywa w lawinowym tempie. Powiem więcej. W chwili, gdy czytasz to zdanie, gdzieś w Polsce ktoś właśnie wpada na pomysł, by zacząć zarabiać na pisaniu.

Tak, choć brzmi to niewiarygodnie, moim zdaniem nie trzeba kończyć żadnej szkoły. Wystarczy matura. Ale i ona nie jest potrzebna, jeśli ktoś ma talent. Chociaż warto w tym miejscu wspomnieć, że są już kierunki studiów, po których można dostać odpowiedni „papier”.

.

 

Gdzie można znaleźć pracę? 

 

Możliwości jest kilka. Można pracować w agencjach reklamowych (jako etatowy pracownik agencji lub jako freelancer-podwykonawca) albo szukać klientów na własną rękę. Można wreszcie założyć agencję copywriterską i zlecać pracę innym copywriterom. Warto dodać, że osoby uprawiające copywriting mają szansę na rozpoczęcie kariery scenariopisarskiej albo pisarskiej. Żeby nie być gołosłownym, sam jestem tego przykładem.

 

Charakterystyka wykonywanych czynności i zadań na danym stanowisku.

 

Copywriting ma wiele twarzy (form). Najpopularniejszy jest w chwili obecnej webwriting / seo copywriting. Co jest ważne, jeśli chce się pracować na tych stanowiskach? Myślę, że dwie rzeczy. Pierwsza to umiejętność czysto techniczna. Pisząc „do Internetu”, na pewno trzeba mieć opanowaną klawiaturę. Sam jestem jednak zaprzeczeniem tej tezy, ponieważ piszę teksty, posługując się trzema palcami 🙂 Druga rzecz, o której trzeba wspomnieć, to terminy (zwane potocznie dedlajnami) i związany z nimi stres. W copywritingu wymagana jest kreatywność na żądanie. Oznacza to konieczność tworzenia pod silną presją czasu. Nikogo nie interesuje, że nie masz teraz weny, pomysłu czy zapału. Tekst ma być gotowy na dziś na szesnastą i koniec.

 

Co mi się w tej pracy najbardziej podoba?

 

Odpowiem może tak: na każdym etapie podobało mi się coś innego. Na początku cieszyłem się, że w ogóle ktokolwiek chce za to zapłacić (prawdziwymi pieniędzmi). I że są ludzie, którzy potrzebują moich usług. Potem doszedłem do momentu, kiedy to klienci mnie szukali, a nie ja ich. Aż wreszcie osiągnąłem etap, w którym wreszcie mogę wybrzydzać i gwiazdorzyć 🙂

Copywriting wymaga bycia wszechstronnym. Nigdy nie wiesz, o czym będziesz pisał jutro, pojutrze, za tydzień. Chyba, że wybierzesz sobie od razu wąską specjalizację, czyli dziedzinę, o której będziesz wiedział (wiedziała) więcej niż 99% innych copywriterów. Mogą to być finanse, medycyna, motoryzacja, moda itd. Bardzo często jest to „działka” związana z ukończonymi studiami. Tak czy inaczej, to właśnie ta różnorodność zleceń jest czymś, co sprawia, że trudniej copywriterom popaść w rutynę.

 

Prędzej wpadają oni w zgorzknienie, ale to już temat na inny artykuł.

copywriter

 

 

Teksty Macieja znajdziesz na jego stronie, fan page, a także na facebookowej grupie, którą stworzył do doskonalenia umiejętności pisarskich dla blogerów.

Zachęcam do czytania jego tekstów i zapewniam, że wyrwie Cię z butów….

 

Podobał Ci się tekst?

6 thoughts on “Copywriter, czyli zarabianie przez pisanie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *